Ada apa dengan Malaysia Today?

Isunya di Malaysiakini.

Saya mengagumi Raja Petra Kamaruddin. Saya amat teruja dengan keberaniannya untuk menghadapi apa jua tindakan yang dikenakan ke atasnya. Dengan maklumatnya yang amat jarang dapat kita lihat di internet, lebih-lebih lagi media arus perdana, saya merasakan agak sukar untuk saya tidak mempercayainya. Period.

Tetapi dalam bab lain, seperti agama, tidak sama sekali saya ingin merujuk beliau. Daripada sudut etika berblog juga, saya tidak ingin merujuk padanya. Bagi saya, beliau adalah seperti seorang pengebom berani mati dalam berblog. Menyerang suatu pihak dengan langsung tiada etika. Period.

Saya yakin usaha SKMM untuk menyekat akses portal Malaysia Today ada asasnya. Tidak, bukan kerana siri-siri pendedahan Raja Petra, tetapi seperti alasan pegawai SKMM, akses Malaysia Today disekat kerana komen-komen yang “bangang” dan tidak rasional di sana.

Dahulu, saya sentiasa melayari ke portal tersebut tetapi sejak akhir-akhir ini, saya naik meluat dengan gelagat-gelagat komentator yang saya anggap mempunyai akal setaraf chimpanzee. Tiada hujah ilmiah dan terlalu emosional. Terlalu bodoh hinggakan saya tidak terfikir bahawa kata-kata itu dikeluarkan oleh manusia.

Saya tidak menyalahkan Raja Petra (yang dituduh gila oleh Agendadaily) tetapi beliau boleh bertindak lebih cerdik jika menapis komen-komen di sana seperti blogawan A Kadir Jasin. Tidak pelik jika kerana komen-komen yang tidak ditapis, artikel-artikel di Malaysia Today nanti hilang kredibilitinya dan dipandang seperti a piece of shit. Period.

There’s no such thing like absolute freedom. Everything has its own price.

Leave a Reply

