Retorik DAP

Sibuk sangat dunia Malaysia ini dengan kenyataan perkauman Datuk Ahmad Ismail (rujuk pelbagai berita mengenainya di Malaysiakini) sehingga Najib sendiri dengan tidak malunya terpaksa meminta maaf kepada kaum Cina. Dan mereka menolaknya.

Let’s take it aside kerana saya ada juga tuntutan maaf yang hendak dibuat. Cuba lihat gambar ini. Teresa Kok mempersoalkan penggunaan tulisan jawi di papan tanda sebagai menjustifikasikan kehendak kaum Cina untuk meletakkan bahasa Mandarin di papan tanda.

Perbuatan Teresa ini bodoh. Tidak memahami sensitiviti orang Melayu (atau memang tidak pernah?). Kalau orang cakap kaum Cina sebagai penumpang, bagai nak rak dibuat isu. Dalam gambar itu, siapa yang bersifat perkauman? Saya terhiris disebabkan saya dibesarkan dalam keluarga yang tahu dan kuat berpegang tulisan jawi. Teresa Kok mungkin tidak mengetahui sejarah tulisan jawi.

Tulisan jawi bukan tulisan arab, cuma ia berasal dari arab dengan serba sedikit ditambah hurufnya seperti Ca, Nya yang tidak terdapat dalam tulisan arab. Teresa Kok buta sejarah ke? Tulisan jawi lebih mendahului tulisan rumi di Tanah Melayu ini. Jika nak dipersoalkan pun, persoalkanlah tulisan rumi.

Di zaman British, mereka menggunakan tulisan jawi sebagai tulisan rasmi. Kalau di waktu kemerdekaan dahulu, saya rasa saya lebih sanggup menerima penjajah British dari kaum pendatang Cina berdasarkan penghargaan dan sensitiviti mereka terhadap budaya tempatan.

Ewah ewah ewah, Malaysian Malaysia konon! Pigidah, DAP!

13 Responses so far »

  1. 1

    amoker said,

    Encik Bijaksana, kalau nak condemn Teresa Kok janganlah sampai terlanjur dengan perkataan kurang sopan yang dituturkan oleh Ahmad Ismail.

    “pendatang Cina berdasarkan pengharg.. ”

    Pot calling the kettle black. You should also check what the photo is about. I do not know but teresa have her blog. If that is indeed true, she also need to remediate the situation.

    [Encik Terlebih Bijaksana, Teresa Kok itu bukan amoi di pasar malam maa. Dia Exco kerajaan negeri. Cuba buat carian di internet mengenai hal ini. Jangan komen kat sini dengan minda yang kosong]

  2. 2

    buffets said,

    Ini sebabnye kite kena tinggalkan semua isu perkauman ini.

    Ini hasil 50 tahun bawah BN.

  3. 3

    visi 2020 said,

    “Kalau di waktu kemerdekaan dahulu, saya rasa saya lebih sanggup menerima penjajah British dari kaum pendatang Cina berdasarkan penghargaan dan sensitiviti mereka terhadap budaya tempatan.”

    eh bodoh, u satu lagi racist dari UNMO kah?? kalau mahu condemn, guna otak sikit… kalau british masih di sini, lu ingat kaum melayu masih dapat berkuasa di negara ni kah?? bodoh hang betul ni… malaysia mmg tak perlu seorang racist macam u.. adanya racist macam u di sini, barulah “sibuk sangat dunia Malaysia”.. u juga boleh join BN MP untuk pergi cuticuti pada ahad ini….

  4. 4

    petestop said,

    Ai.. kenapa tuju DAP sahaja, bagaimana dengan kuncu-kuncu BN seperti MCA dan Gerakan yang tak habis-habis menolak maaf dari PM dan DPM ?

    Adakah itu semua retorik MCA dan Gerakan sahaja ? Atau semua ni retorik UMNO semata-mata untuk memancing undi orang Melayu dalam pilihanraya Permatang Pauh ?

    Telah nyata bahawa retorik racist yg bermodal kosong UMNO ni tak laku dah… pasal berpuyu-puyu rakyat Malaysia, tak kira Melayu, Cina dan India telah mengundi Dato’ Seri Anwar Ibrahim…. Hidup Rakyat !

    DAP perjuangkan hak semua, iaitu tanda-tanda jalan dalam semua bahasa, bukan sahaja Jawi, tapi juga Bahasa Tamil dan Cina.
    Jangan malas sangat, sebelum nak mengutuk tu, buatlah “homework” dulu apakah kisah sebalik gambar YB Teresa tu.

    Nilai-nilai sejarah nama-nama jalan ni telah dilupuskan dengan diterjemah atau ditukar namanya.

    [Encik, MCA dan Gerakan tu memang saya tak peduli. Memang muka Cina, memanglah pertahankan Cina. Yang saya kritik DAP kerana DAP perjuang Bangsa Malaysia.

    Aiyah, papan tanda kat negara orang yang lagi ramai pelancong pun hanya ada bahasa sendiri. Dengan kemerosotan b
    ahasa sendiri (tak termasuk wakil DAP yang tak pandai berbahasa Malaysia!), nak mengagungkan pula bahasa Mandarin? Bangsa Malaysia apakejadah?

    Apa yang anda maksudkan nilai-nilai sejarah ditukar nama?]

  5. 5

    Tok Ramli said,

    Saudara tidak kaji baik-baik pasal DAP tu. Jangan kutuk kalau tak kaji baik-baik, saudara. Bangsa Malaysia tu kira semua orang tidak kira kaum sayang akan bumi ini dan patriotik kepada tanah bumi ini. Kalau tidak, mesti ada golongan yang cuma mahu gondolkan dan membolot kekayaan negara demi kepentingan diri kerana mereka tidak mempunyai rasa kepunyaan atau hormat atau sayang pada tanah bumi ini. Maka memupuk satu bangsa Malaysia yang menyayangi bumi ini dan seluruh rakyat Malaysia tidak kira kaum adalah satu matlamat yang baik.

    Persepsi bahawa DAP tu anti-Melayu atau anti-Islam, atau DAP tu akan menjatuhkan Melayu merupakan propaganda lama Barisan Nasional. Pendirian dan perjuangan DAP yang sebenar kita orang Melayu tidak pernah kaji betul-betul. Ini masalahnya.

    Cuba baca blog berikut mengenai perkara ini: http://paksako.blogspot.com/2008/08/tunku-abdul-aziz-is-vice-chairman-of.html

    Saya agak setuju dengan kata pemblog itu.

    Sekian.

  6. 6

    carmanio said,

    i am making some assumptions from just looking at that teresa pic :-

    i) if she’s questioning the existence of jawi on roadsigns (in malaysia) she’s stupid.
    ii) if she’s using that roadsign to justify putting mandarin characters onto roadsigns in malaysia, she’s also stupid. this is malaysia. not now, anyway. maybe a few more generations ahead.
    iii) if that pic has nothing to do with any of the two possibilities above, then this blog-owner is stupid.

    any of the above three scenarios, i am not stupid! HAHAHAHAHA~!!!!

  7. 7

    Chow MK said,

    Salam kpd semua,

    Anda semua ingat kuasa baru (kalau ianya muncul) akn lebih bersebelahi isu ini?

    Mcm mana ada suara suara dpd ANWAR tentang isu perkauman ini ?

    Lihatlah ~ bukalah ~ mata kamu ~ telinga kamu mungkin tersumpat oleh kata-kata manis PR !

    Dpd,
    Chow MK
    http://cowboy98.blogspot.com/

  8. 8

    dotdot said,

    Why have jawi on roadsigns when 99% of Malays don’t even know it? Teresa just asked for the signs to be multilingual. Is tht wrong?

  9. 9

    carmanio said,

    dear dotdot,

    u’ll be surprised that many malays can read jawi, but that’s besides the point.

    jawi was widely used (more so than the alphabet) in the malay heartlands pre-independence. most correspondence existed then were in jawi. it is of no less significance to the malays that the chinese language is to us chinese.

    so….if the rationale behind the argument to put up multi-lingual signboards is based, amongs others, on the need to projec a multi-racial malaysia, then i’d say it misses the point altogether. we can have chinese languages in most other less-official platforms e.g. in airports (not that it is being implemented now) but roadsigns are reflective of the official language of the country itself i.e. bahasa malaysia.

    to argue for the chinese language in roadsigns is tantamount to lessenig the significance of the bahasa malaysia itself. please embrace the language. chinese languages can exist in secular newspapers, in chinese medium schools etc…but to INSIST on it being on roadsigns does not augur well for national integration. any way you look at it, bahasa has to be given prominence. this is malaysia. and spare me the “we are malaysians too, we have rights too” argument. it is for this very reason itself we should be promoting bahasa malaysia itself rather than our own (oh..this is difficult to say) mother tongue. let’s keep our mother toungue within ourselves – malaysian chinese. if other fellow malaysians want to study this language, we welcome them.

    i’ll let u in on a secret. the more we malaysian chinese insists on topics like these, the more ammunations umno has to keep on harping that dreaded “ketuanan melayu”. a lot of us are trying to sell the “ketuanan rakyat” idea to fellow malaysians; including me. i cant speak for any one else. if ahmad said is a “racist”, then some of us malaysian chinese would also be “perceived” as racsists too (by the innocent ignorant malays especially in the kampongs).

    we are living in malaysia and the official language is bahasa malaysia (fcuk bahasa “melayu”, bahasa “baku” and the likes). it should be THE common language that binds us all MALAYSIANS. we can of course proudly declare to the world that the majority of us malaysians speak several languages; and bahasa malaysia is one of them. and guess what? it’s also OUR (including us malaysia chinese) national language too you know?

    lto insist on roadsigns being multi-lingual will invite unwanted demands for chinese medium schools be multi-lingual too. try to look from the national perspective.

    lastly, my arguments above do not relegate me to being an apologist for the dominant race (i.e. malays) in this country; i dont speak for the malays; i just offer my 2-sen’s worth for malaysians as a people and as a nation.

    ps – if any umno-putras are reading this, i am not arguing for your sake. you can all go fly kite. i’m just saying my peace for the poor malays whom you are plundered and “raped” all these past decades. the saddest fact was that these very people you plundered from still unknowing think you bastards are the “heroes”. the alliance’s struggles during the tunku’s times were pure and well-meaning. the barisan nasional (from the times of run razak onwards) were all about corruption and hegemony and what-not.

    oooohhh… the “ps” above gives me great satisfaction🙂

  10. 10

    Sedar dirilah said,

    Di mana Bumi dipijak, disitulah langit dijungjung, Kalau semua Rakyat Malaysia bersikat sedemikian akan aman damai Malaysia ini. Fikir-fikirlah, jangan gunakan emosi.

  11. 11

    zam88 said,

    kalau orang melayu dan bumiputera sentuh sensitiviti orang cina dianggap sebagai perkauman.tapi bila orang cina sentuh sensitiviti orang melayu,bumiputera dan orang islam,kami orang melayu,bumiputera dan orang islam sering bersabar.tetapi sampai bila perkara ini harus berterusan.bila ada orang cina yang mempertikaikan laungan azan,bukan orang melayu saja yang sakit hati.malah orang cina yang beragama islam juga sakit hati.tolonglah hormat antara satu sama lain.bukan satu pihak saja yang kena hormat orang lain.sama-samalah kita menghormati antara satu sama lain.kepada teressa kok,janganlah menimbulkan kemarahan orang islam dan bumiputera jika anda tidak mahu perkara yang sama berlaku terhadap kaum anda.

  12. 12

    Anuar said,

    Memang kaum-kaum pendatang itu adalah keturunan pendatang dari negara asal masing-masing. Kita boleh lihat semangat kekitaan mereka apabila sesuatu perlawanan badminton, hoki atau bolasepak diantara pasukan malaysia dgn negara2 asal keturunan berkenaan. Mereka sudah pasti menjadi penyokong kuat pasukan negara berkenaan apa lagi kalau pasukan malaysia di kuasai oleh orang2 Melayu.

    Sejarah tidak boleh diubah. Pendatang tetap pendatang. Semangat pendatang cukup kuat untuk melindungi sikap pendatang dan utk menjaga kepentingan pendatang. Kenapa kita harus tunduk kepada pendatang.

  13. 13

    carmanio said,

    anuar,

    melayu = pendatang dari nusantara indonesia
    cina = pendatang dari negri cina
    india = pendatang dari negri india

    orang asli (yang kamu semua menindas selama berzaman2 atas dasar ketuanan melayu) = BUMIPUTERA yang TULEN.

    artikel 153 = bela orang asli DAN melayu yang miskin. you melayu yang asyik kejar kontrak tanpa berkerja, engkau orang lah yang cukup keji di mata orangramai, termasuk melayu dari singapura dan luar negeri. mereka tidak langsung nak dikait dgn melayu malaysia (yang malas dan asyik rompak hak orang lain atas dasar DEB; bukan kawan melayu kami yang rajin bekerja dan betul2 nak meningkatkan nama melayu).

    tak nak kerja, tak nak berusaha, asyik tunggu ‘bantuan’ drp kerajaan – inilah tabiat pengemis.

    siapa yang menindas siapa? sedarlah kamu semua… kerja lah. jangan asyik nak booking semua keistimewaan tanpa rela bekerja.

    you tahu, warga malaysia bangsa cina/india/melayu yang berjaya dalam hidup kerana bertekun atas titik peluh sendiri takkan setuju dgn melayu (ataupun cina/india/dll) yang malas tapi asyik nak jerit “eh, itu saya pnya hak dalam DEB…saya bawa kereta mewah, tinggal dalam rumah mewah, tapi itu biasasiswa tetap hak saya….” kalau macam tu, pergilah mampui orang macam engkau ni…. mana-mana orang pun akan rasa keji dgn mu…malaysia tak akan maju ke hadapan dgn adanya orang macam engkau ni di khayalak ramai.

    carmanio.


Comment RSS · TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: